Добре дошли в обновеният сайт на нашия клуб
Страницата е в процес на доработка и е възможно някои от разделите да са непълни и недостъпни, за което молим да ни извините!q

FSR-V корпуси

Тук ще разгледам един от основните компоненти на моделите за FSR - корпуса на модела. Както вече споменах корпуса на моделите за FSR е свободна конструкция. Но на практика дори в световен мащаб единици са моделарите, които се състезават с корпуси собствена конструкция. Това е така защото конструирането, изработването и настройката един добър състезателен корпус изисква много време, труд и средства. По тези причини повечето от състезателите използват корпуси закупени от водещи моделари или фирми, които са с доказани в много състезания качества.

Към настоящия момент най-разпространени са корпусите на англичанина Dave Marles. Те се характеризират с отлична управляемост и маневреност при висока скорост, много добра хидродинамична устойчивост на вълна и в гонка, което им позволява да извършват остри завои на пълна газ.

Много популярен е корпуса за 15см3 на фирмата СМВ. Характерно за него е наличието на така наречените стабилизиращи "крилца" в областта на транеца. Някои от моделарите изпробваха подобни "крилца" върху своите корпуси с цел стабилизиране на модела от странично клатене при висока скорост, но това не даде очаквания добър резултат и повечето се отказаха от тях. Аз също изпробвах такива "крилца" върху корпус за 7,5 см3 на Dave Marles но резултата от тях не беше много добър - модела започна трудно да ляга в завои и излиташе при висока скорост поради увеличената площ на дъното и от там увеличената подемна сила. За това аз ги намалих от 8 см на 4 см (сн.1),  и корпуса стана значително по стабилен и управляем.

Както се вижда от примера с "крилцата" не всеки детайл или идея могат да се прилагат успешно за всеки тип корпус.  Използват се също и така наречените "руски" корпуси създадени от водещи корабомодeлисти на бившия СССР. Тези корпуси не са популярни сред западноевропейците с изключение на австрийците, които са доразвили "руски" корпуси и се състезават само с тях.

По отношение на устойчивост и маневреност на висока скорост "руските" корпуси определено отстъпват на западноевропейските си аналози.

Описание

В България най-разпространени са "руските" корпуси и корпусите на италианския състезател от 70-те години G. Merloti. Модел с такъв корпус за 15см3 е показан на снимка 2. Тези корпуси са вече морално остарели и са неподходящи за новите двигатели с повишена мощност. Но у нас има останали доста двигатели и части за тях от времето на клубовете към ОСО, които са подходящи за тези корпуси и според мен трябва да се използват във вътрешния ни шампионат поне от начинаещи моделари, защото старите модели двигатели са сравнително евтини, а за корпусите има готови калъпи, които могат безплатно да се ползват.

Разбира се с корпуси създадени преди 15-20 години ние бихме били абсолютни аутсайдери на международни състезания и световни първенства. За това през 1997 г. закупих последните версии  корпуси на Dave Marles и с тях направих модели за 3,5см3 (сн.3), 7,5см3 (сн.4) и 15см3 (сн.5). Характерно за тези корпуси е наличието на висок напречен радан само в дясната част на дъното в областта на двигателя. Този радан подпомага острите леви завой, които са основни при FSR. Друга особеност на корпусите е тяхната по-голяма дължина и ширина спрямо другите типове. Това стабилизира модела на висока скорост и позволява да се използват последните версии двигатели с голяма мощност, като се запазва отличната управляемост. Високата маневреност и стабилност в остри завои при максимална скорост се подпомага от голямата V-образност на дъното от областта на двигателя до носа на модела. Тази V­образност позволява на корпуса да легне в дълбок вираж при завой и да се "заканти" във водата без да приплъзва. За да се подпомогне компенсирането въртящия момент на гребния винт, V-образността на дъното от областта на двигателя до транеца е асиметрична. За всички корпуси на Dave Marles се препоръчва да се използват управляеми транцеви пластини (сн.6) с цел запазване на висока стабилност по време на цялата гонка. Теорията и конструкцията на транцевите пластини е разгледана подробно тук.

Корпусите на Dave Marles според мен са най-добрите в момента, а мисля че ще бъдат такива и в близкото бъдеще. Тези отлични корпуси са достъпни у нас и всеки желаещ може да получи корпус на сравнително ниска цена и с много добро качество. Тези от Вас, които сами си изработват корпусите или желаят да започнат, могат да се запознаят с  ламинатната технология.

Надяваме се че ще бъдем полезни както на начинаещи така  и  на напреднали моделари. Ще се радваме да получаваме Вашите мнения, препоръки и въпроси.

Банер

Translate

Bulgarian English French German Hungarian Italian Russian Spanish

Посетители

57.2%United States United States
25.4%Bulgaria Bulgaria
3.1%Canada Canada
2.2%Russian Federation Russian Federation
2.2%Australia Australia
2.2%China China
1.8%Germany Germany
1.3%Spain Spain
0.9%Sweden Sweden
0.9%Slovenia Slovenia
0.4%France France
0.4%Italy Italy

Today: 2
Yesterday: 2
This Week: 4
Last Week: 7
This Month: 7
Last Month: 62
Total: 36566